Nordicom: Mediebarometern 2011

Nordicom vid Göteborgs Universitet genomför varje år sedan 1979 en studie av svenskarnas medievanor, och nu kommer resultaten från 2011 som bl a visar att det finns både stabilitet och förändring i användningen av traditionella medier.

Vidare från pressmeddelandet: Smarta telefoner bidrar till ökad användning av Facebook och datorspel och att användningen av sociala medier är betydligt mer passiv än aktiv.

Läs mer i hela pressmeddelandet här.

Om undersökningen Mediebarometern

Mediebarometern är en årlig räckviddsundersökning, som avser att belysa hur stor andel av den svenska befolkningen som en genomsnittlig dag under respektive år har tagit del av ett antal enskilda medier: radio, TV, text-TV, video/dvd, bio, CD, mp3, datorspel, morgontidning, kvällstidning, vecko-månadstidning/tidskrift, reklam samt medieanvändning på Internet och i mobiltelefonen. Syftet är att beskriva tendenser och förändringar i människors användning av massmedier. Undersökningen bygger på telefonintervjuer till ett slumpmässigt urval av befolkningen mellan 9-79 år. 2011 har 4 500 personer intervjuats. Mediebarometern genomfördes första gången 1979 och har sedan genomförts varje år.

Mediebarometern 2011 kan beställas via Nordicoms hemsida www.nordicom.gu.se eller Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Några övergripande tabeller redovisas på http://www.nordicom.gu.se/?portal=mt&main=sve_publ.php&menu=menu_sve&me=8

 

 

Share Link: Dela länk: Google Yahoo MyWeb Facebook Myspace