Mediebyråbarometern augusti - medieinvesteringarna backar

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, backade under augusti månad med nästan 13 procent jämfört med samma månad föregående år, skriver Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande. Hittills i år ligger dock de totala investeringarna i linje med 2011. Den största förloraren under augusti är TV som backar med 23 procent, men kvällspress uppvisar starka försäljningssiffror för månaden. Totalt förmedlades under månaden 868 miljoner kronor.

Medieinvesteringarna backar på bred front under augusti månad jämfört med samma månad föregående år. Endast fem mediekategorier uppvisar tillväxt för månaden, kvällspress, fackpress, sök, bio och DR/annonsblad. I absoluta tal växer mediekategorin bio mest, följt av kvällspress.

– Kvällspressen levererar en stark månad mycket tack vare högt fokus kring OS. Med de större sportevenemangen bromsas också den negativa trenden för kvällspress som tidigare förutspåtts under våren. Uppryckningen under augusti månad visar på hur viktig sporten är för kvällstidningarna. Även mediekategorin bio uppvisar stark tillväxt tack vare ett bra filmutbud under sommaren, speciellt för barn och unga vuxna, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Läs hela pressmeddelandet här.

 

 

Share Link: Dela länk: Google Yahoo MyWeb Facebook Myspace