IRM: Sverige på sjunde plats bland världens reklamtätaste länder

Institutet för Reklam- och Mediestatistik (IRM) visar i en nyutgiven rapport, över 82 av världens reklammarknader, att Sverige hamnar på sjunde plats bland de mest reklamtätaste länderna, vilket betyder en viss klättring på listan över världens reklammarknader.

Australien var det land där det investerades mest per invånare i reklam under 2010. Totalt sett spenderades det 429 euro per australiensare. Detta innebär att förra årets vinnare, Österrike, petas ned till fjärde plats.

I Sverige ökade investeringarna i allt köpt medieutrymme med över 25 procent räknat i euro under 2010. Det är främst den stärkta kronan som bidragit till denna ökning även om ökningen mätt i svenska kronor var stark.

Bland de övriga nordiska länderna återfinns Norge på andra plats, Danmark på nionde plats,medan Finland återfinns på 17:e plats vad gäller de totala medieinvesteringarna per invånare.

När det gäller investeringar i Internetreklam per invånare ligger Sverige på en femteplats efter både Norge och Danmark, skriver IRM i sitt pressmeddelande om rapporten.

Länk till IRM.

tabirm

 

 

Share Link: Dela länk: Google Yahoo MyWeb Facebook Myspace

MEDIESÖK

Sök själv vad dagstidningarna skriver på sina sajter om ...