IRM: Norden är Europas reklam-Mekka

I en pressrelease skriver Institutet för Reklam- och Mediestatistik (IRM) att under första halvåret 2011 växte den svenska reklammarknaden med 7 procent jämfört med motsvarade period i fjol. Detta är en högre tillväxt än för både Danmark och Norge. Den finska reklammarknaden växte dock ännu mer med sina 9 procent under samma period.

Den kraftiga återhämtningen vi såg i de nordiska länderna under 2010 fortsatte in i första halvåret 2011. Det finns dock tecken på att den starka tillväxten börjar avta redan andra under halvåret i år, vilket betyder att marknaderna inte riktigt når tillbaka upp till rekordnivåerna från 2008.

Reklaminvesteringarna per invånare var högst i Norge. Totalt investerades det 222 euro per invånare under första halvåret i Norge. I Sverige investerades det 189 euro per invånare under samma period och i Danmark 187 euro. I Finland var motsvarande siffra 135 euro.

För mer information eller om du vill beställa hela IRM:s rapport -  ring 08-663 04 90 eller maila till IRM på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Länk till IRM här.

Share Link: Dela länk: Google Yahoo MyWeb Facebook Myspace

MEDIESÖK

Sök själv vad dagstidningarna skriver på sina sajter om ...