Återväxt för dagspressen under oktober

Den tryckta dagspressens annonsintäkter ökade under oktober 2010 med 14 procent jämfört med oktober 2009. Detta visar siffror från IRM & TU. Både morgonpress i storstad, landsort och kvällspress har haft kraftig tillväxt från och med maj månad och samtliga medieslag växer även under oktober.

Den fortsatta återväxten under oktober kan förklaras av jämförelsen med förra årets tuffa annonsmarknad, men även på grund av en märkbar ökning av annonsering i dagspress från hem- och bostadsorienterade branscher såsom energibolag, byggbolag, inredningsbutiker, fastighetsmäklare samt vit- och brunvarukedjor. Detta visar bruttoinvesteringar från SIFO RM. Även medieinvesteringar från apotek, alkoholhaltiga drycker och olika skolor ökar i dagspressen under oktober.

diamanad

 

Diagrammet visar den tryckta dagspressens månadsvisa tillväxt jämfört med föregående år till och med oktober 2010.

För mer info kontakta TU/Fredrik Rogberg, Analyschef, 070-957 40 32, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.  

Share Link: Dela länk: Google Yahoo MyWeb Facebook Myspace

MEDIESÖK

Sök själv vad dagstidningarna skriver på sina sajter om ...