Dagspress.se är en tjänst från TU (Tidningsutgivarna), mediehusens branschorganisation i Sverige. Här finns information om dagstidningar som är medlemmar hos TU och innefattar både morgon- kvälls- och gratistidningar samt tidningarnas webbplatser.

tu_small

Branschsamarbeten

TU samarbetar i olika konstellationer för att främja dagspressens position på marknaden. Det handlar dels om att hålla en öppen dialog med marknadens aktörer och dels om att lära sig mer om vårt medium i förhållande till omvärlden. TU är representerade i tre av Sveriges Annonsörers branschkommittéer.

Kommittén för Dagspress (KDP)

KDP är branschkommittén för den tryckta dagspressen och har bland annat som målsättning att utveckla branschstandard för mätningar av mediet.
Läs mer om KDP på Sveriges Annonsörers webbplats

200_SvAn_logo_rodKommittén för Internetannonsering (KIA)

KIA är kommittén där annonsörer, mediebyråer, medieägare och säljnätverk samverkar för att enas kring konkurrensneutrala branschfrågor.
Läs mer om KIA på Sveriges Annonsörers webbplats

Kommittén för Mobil Marknadsföring (KMM)

KMM är branschkommittén för mobil annonsering och har bland annat som målsättning att utveckla att öka kännedomen om det mobila mediet samt etablera branschgemensamma mätningar. Läs mer om KMM på Sveriges Annonsörers webbplats

Dagspresskollegiet

Dagspresskollegiet är ett forskningsprogram som startade vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs Universitet, men som sedan 2011 hör till Mittuniversitetet i Sundsvall.

Sedan 1979 bedriver Dagspresskollegiet forskning om medieanvändning med fokus på dagstidningar och dess publik.

Läs mer om Dagspresskollegiet

Share Link: Dela länk: Google Yahoo MyWeb Facebook Myspace